Påskens mysterium i Aars Kirke

Af Ture Damtoft, Torsdag, 28/03/2024 07:00

AARS: Sognepræst Knud Erik Weinkouff Hansen skal søndag holde sin første påskegudstjeneste i Aars Kirke.

Julen er nok den store folkelige kirkehøjtidelighed, der samler flest mennesker, men fra et kirkeligt synspunkt er påsken en vigtigere højtid.

- Grundlæggende bygger påsken jo på mysteriet om Jesus opstandelse. For torsdag og fredag er der nogen grundlæggende fortællinger om, hvad der skete. Men om opstandelsen ved vi kun, at graven var tom, og de to kvindelige vidner ser to engle, der fortæller dem, at Jesus er gået ud igen og stadig er hos os på en anden måde. Anden påskedag får de desillusionerede disciple følgeskab af en mand, som de ikke genkender umiddelbart. Der kommer mysteriet om opstandelsen og troen igen ind, for de har ikke genkendt ham, før han bryder brød og drikker vin sammen med dem. Det brød og den vin, som kirken bryder og skænker til nadveren kommer fra de måltider, Jesus spiste sammen med disciplene. Nadver er et kærlighedsmåltid, som var et almindeligt udtryk. Derfor kan vi sige, nadveren er et kærlighedsmåltid fra Jesu tid, som hele menigheden i dag indtager i fællesskab, og derfor er påsken en direkte linje tilbage til Jesus og de første kristnes tro, siger Knud Erik Weinkouff Hansen. Påsken i nutiden er blevet en blanding mellem det folkelige og det kirkelige.

De folkelige traditioner med påskeæg og påskeharer har også sin plads i præstens familie.

- Da mine børn var mindre, gemte vi påskeharer, som de skulle finde. Der er en masse folkelige fortællinger om påsken, og det er udtryk for, at det folkelige og det kirkelige hænger uløseligt sammen. Jeg må hele tiden forholde mig undrende. Fordi jeg er egentlig ligeså tæt på mysteriet om opstandelsen som kvinderne og disciplene var. Det er den undren sammen med troen på det guddommelige, jeg prøver at dele med menigheden i påsken, siger Knud Erik Weinkouff Hansen.

Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"